KS Future Investin kotisivu

Artikkelit

KS Future Invest SEO

Osa 1: Mikä SEO?

Isot ja tunnetut yritykset löytää Googlesta sekunnin murto-osassa. Suuri määrä hakuja ja laadukas sisältö ovat kaksi avaintekijää, joilla sivusto nousee listojen kärkeen. Tilanne on toinen, jos yrityksesi verkkosivu on uusi ja lisäksi olet aloitteleva jolla ei vielä luontaisesti ole isoa, yrityksesi hyvin tuntevaa asiakaskuntaa. Kilpailu ja markkinaosuuden kasvatus tapahtuu voittopuolisesti verkossa useimmilla toimialoilla, jolloin näkyvyys siellä nousee avaintekijäksi jopa pienellä yrityksellä.

Verkkosivustot näkyvät hakukoneissa kuten Googlessa joko maksettuina mainoksina (usein käytetty englanninkielinen termi SEM eli search engine marketing) tai ns. orgaanisesti eli luonnollisen, ei maksetun haun tuloksena. Viimeksi mainittu ei tapahdu itsestään, jos yritysverkkosivusto on tuore. Se ei useimmiten tapahdu edes ajan myötä, ellei verkkosivustoa varta vasten optimoida, eli sen sisältöä kehitetä hakukoneita silmällä pitäen. Tätä kutsutaan termillä SEO eli search engine optimization.

Miten tämä SEO sitten tapahtuu? Asiaa hankaloittaa se, että ei ole olemassa yksiselitteistä reseptiä tai check-listaa, jonka tekemällä homma varmuudella pelittää. Haastavuutta lisää myös, että Google ja muut hakukoneet muuttavat jatkuvasti algoritmiaan, eli logiikkaa, jonka mukaan haut näkyvät. Esim. Google muuttaa algoritmiaan jopa 500-600 kertaa vuodessa. Tämä taas johtuu siitä, että hakukoneet haluavat jatkuvasti kehittää käytettävyyttään nimenomaan hakuja tekevien asiakkaidensa näkökulmasta. Niille ykkösasia on, että hakuja tekevät saavat parhaan ja osuvimman hakutuloksen. Kun haut muuttuvat, muuttuu myös algoritmi.

Yritykselle tämä asettaa haasteita. Muutamia hyväksi todettuja vinkkejä kuitenkin on ja netistä löytyy aiheesta runsaasti materiaalia. Hakukoneoptimointi vaatii joka tapauksessa vaivannäköä ja systemaattisuutta sekä sivuston rakennusvaiheessa että sen kehitettäessä. Se on jatkuva prosessi, josta oppii lisää joka päivä. Optimointiin on myös olemassa useita hyväksi havaittuja työkaluja, useimmat jopa ilmaisia. Pysy kuulolla, juttusarjamme kautta saat lähiviikkoina hyviä vinkkejä yrityksesi hakukonenäkyvyyden parantamiseen!

Sanoissa taika

Osa 2: Sanoissa taika?

Tiedätkö, mitkä ovat oman toimialan yrityksesi suosituimmat hakusanat? Jokaisen verkossa toimivan yrittäjän kannattaa uhrata hetki tälle mietinnälle. Tämä tarkoittaa omalle yritykselle olennaisimpien ja tehokkaimpien hakutermien kirkastamista ja sen varmistamista, että nämä myös löytyvät yrityssivustolta. Pelkkien sanojen merkitys on hakukoneiden alkuvuosista kuitenkin (onneksi) vähentynyt, kun hakukoneiden algoritmit ovat tulleet taitavammiksi tunnistamaan kokonaisia sisältökokonaisuuksia. Aidosti vaikuttava ja kiinnostava sisältö on maalaisjärjelläkin ajatellen järkevämpää ja lukijalle miellyttävämpää, kuin varta vasten tiettyjen hakutermien ympärille koottu teksti. Kirjoita siis sisältöä ensikädessä ajatellen lukijaasi. Silti oman alasi avaintermit on oleellista ymmärtää. Vielä tärkeämmäksi aihe tulee, jos harkitset hakukonemainontaa. Tällöin oikeiden hakusanojen tunnistaminen säästää sinulle selvää rahaa ja parantaa mainonnan tulosta. Hakusana-analyysiin löytyy verkosta useita ilmaisia työkaluja, kuten Ubersuggest (https://neilpatel.com/ubersuggest/), jonka avulla voit testata ideoitasi hakusanoiksi ja saada sen pohjalta myös uusia hakusanaehdotuksia.

Osa 3: Ei määrä vaan laatu

Kuten itse hakukoneetkin haluavat ensisijaisesti hakuja tekevien asiakkaiden löytävän juuri etsimänsä, myös yrittäjän kannattaa tätä tavoitella. Eli kannattaa tavoitella mieluummin kymmentä tyytyväistä (ja todennäköisemmin myös maksavaa) asiakasta kuin kymmentä tuhatta sivustolla kävijää, jotka kääntyvät kannoillaan heti sivustollesi tultuaan.

Tähän(kin) ratkaisuna on jälleen mainittu SISÄLTÖ. Jos verkkosivustosi sisältö on liiketoimintasi kannalta olennaista ja laadukasta sekä asiakkaittesi mielestä kiinnostavaa, olet oikealla polulla. Päinvastaisessa tapauksessa (epäolennaista ja muualta netistä kopioitua sisältöä, harhaanjohtavia otsikoita, ei toimivia linkkejä jne) voi pahimmassa tapauksessa joutua jopa ns. mustalle listalle hakukoneissa. Tällöin ei hakukone näytä sivustoasi lainkaan.

Oikeanlaisen sisällön luominen helpottuu, kun tuntee asiakkaansa ja heidän tarpeensa ja toiveensa. Useimmille yrittäjille tämä ei ole vaikeaa, koska yrittäjä toimii hyvin usein itse suoraan asiakasrajapinnassa. Tämä on etu, jota kannattaa ehdottomasti pienemmän yrityksen hyödyntää! Useat suuryritykset painiskelevat jatkuvasti sen ongelman kanssa, että työ tapahtuu kaukana maksavasta asiakkaasta ja näin ollen asiakasymmärrys hämärtyy. Kun tunnet asiakaskuntasi, mieti mitä hän sinulta odottaa ja miten voisit hänen odotuksensa täyttää – ja jopa ylittää! Tätä kautta sisältöäsi luetaan ja jaetaan, mikä väistämättä johtaa parempaan näkyvyyteen myös hakukoneissa.

KS_Future_Invest_Linkit

4. Kultaakin kalliimmat linkit

Jos saat lukijoitasi jakamaan sivustoasi tai sen osaa netissä, taikka esimerkiksi linkittämään sivustosi omalle blogilleen tai yrityssivulleen, on se yksi vaikuttavimmista –joidenkin asiantuntijoiden mukaan jopa vaikuttavin- keino nostaa yrityksesi kotisivun näkyvyyttä myös hakukoneissa.

Tämä tutkitusti hyvin tehokas keino parantaa sivustosi näkyvyyttä on samalla myös vaikein toteuttaa – se kun ei ole suoranaisesti yrittäjän omissa käsissä. Myöskin ero pelkän suosittelumaininnan sekä varsinaisen linkin välillä on harmittavan iso hakukonenäkyvyyden kannalta. Jos asiakkaasi suosittelee yritystäsi vaikka sosiaalisessa mediassa, on se tottakai hieno asia ja edistää liiketoimintaasi, mutta pelkkä maininta ei edistä hakukonenäkyvyyttä – tarvitaan se linkki.

Jos tunnet asiakkaasi, kannattaa häntä ystävällisesti pyytää lisäämään linkki yrityssivustollesi mahdollisen suosittelun yhteyteen. Monet etenkin pienyrittäjät ovat nykyään myös vahvasti verkostoituneita; tällöin voi olla hyvä idea sopia verkostokumppaninsa/kumppaneidensa kanssa ristiin linkityksistä omilla sivustoilla.

Mistä sitten tiedät, milloin ja missä yhteydessä yrityksesi on mainittu verkossa? Tähänkin on olemassa käyttökelpoisia työkaluja, esimerkiksi  Mention  tai Buzzsumo. Kyseisiin palveluihin voi asettaa kätevän hälytyksen, jolloin saat tietää heti, kun yrityksesi tai brändisi mainitaan verkossa. Jos joku haluaa suositella yritystäsi, hän hyvin todennäköisesti suostuu myös lisäämään mahdollisen puuttuvan linkityksen, kun sitä asiallisesti perustellen pyydät.

Jos palataan perusasioihin, tässäkin on loppujen lopuksi kyse samasta asiasta kuin monessa muussakin hakukonenäkyvyyden edistämistoimenpiteessä – eli SISÄLTÖ on tässäkin se taikasana. Kun sisältösi vastaa asiakkaasi odotuksia ja jopa ylittää ne, on todennäköisintä että asiakkaasi suosittelee, linkittää ja jakaa yrityksesi sanomaa.

KS_Future_Invest_somepalvelut

5. Somen voima

Sosiaalisen median yritystili on verkkosivuston ohella tärkeä rakennettaessa yrityksen digitaalista näkyvyyttä. Joillakin aloilla ja erityisesti pienillä yrityksillä jopa pelkkä sosiaalisen median sivusto (esim. Facebook, Instagram, Pinterest, Linkedin) saattaa riittää digitaaliseen läsnäoloon. Kaikki sosiaalisen median sivustot ovat viime aikoina kehittäneet yrityssivustojensa ominaisuuksia.

Sosiaalinen media voi olla erittäin tärkeässä roolissa myös, jos haluat parantaa yrityksesi näkyvyyttä hakukoneissa. Se auttaa luomaan tietoisuutta yrityksestäsi ja sen tuotteista ja saamaan potentiaalisia asiakkaita sivustollesi. Ja tämä taas on hyvä merkki hakukoneille siitä, että sivustollasi on sisältöä, joka yleisöäsi kiinnostaa.

Tärkeintä yrityksen some-tekemisessä on pitää mielessä asiakas ja hänen tarpeensa sekä lisäarvo, jonka hän kokee sisällöstäsi. 
Kiinnostavuus asiakkaalle on siis erittäin tärkeää. Vuorovaikutus, keskustelu seuraajien kanssa on myös loistava tapa rakentaa luottamusta ja sitoutumista yrityksesi ja sen asiakkaiden välille. Jos vasta suunnittelet yrityksesi some-läsnäoloa, voi olla hyvä idea kysyä nykyisiltä asiakkailtasi, minkälainen sisältö heitä kiinnostaisi.

Sosiaalisessa mediassa ei kannata olla vain siitä syystä, että siellä ovat kaikki muutkin.Hyvä someläsnäolo vie paljon aikaasi, siihen ei kannata panostaa ns. vasemmalla kädellä.  Etenkin alkuvaiheessa saattaa tuntua siltä kuin huutaisit tyhjyyteen, ilman vastausta. On vain yksinkertaisesti uhrattava aikaa ja kokeiltava erilaisia ​​asioita, nähdäksesi mikä sopii yrityksellesi ja asiakkaillesi parhaiten. Tämä uhraus on kuitenkin vaivan arvoista pitkällä tähtäimellä. On myös huomioitava eri kanavien eri roolit käyttäjille. Tyyli mikä toimii Facebookissa ei välttämättä toimi Twitterissä tai Linkedinissä. Kaikille yrityksille eivät myöskään kaikki somekanavat sovi.

Netistä löytyy ilmaisia työkaluja useiden sometilien samanaikaiseen ylläpitoon. Yksi hyväksi havaituista on Hootsuite (https://hootsuite.com/) joka säästää paljon aikaasi sekä julkaisujen tekemisessä, niiden ajastetussa julkaisemisessa että niiden jatkoseurannassa.

Call Now ButtonOta yhteyttä!